Yolcu gitse de gitmese de malum şirketlere kazanç

Ankara Yüksek Hızlı Tren Garı Açıldı!

Ankara Yüksek Hızlı Tren Garı, 29 Ekim 2016’da Kolin-Cengiz-Limak tarafından 235 milyon dolara mal edilerek hizmete açıldı. Geçen sekiz yılda dolara endeksli yapılan garanti ödemeleri kapsamında şirketlere 81 milyon 822 bin dolar ödenirken, güncel kur ile bu rakam 2 milyar 884 milyon TL’ye denk geliyor. Ancak 2024 yılında garanti edilen 8 milyon yolcuda beklenenin altında kalarak sadece 3 milyon 112 bin kişi treni tercih etti ve hazineden 12 milyon dolar daha ödeme yapıldı.

Kara Delik

2024’te 8 milyon garantili yolcu sayısına rağmen 2025’te bu rakam 10 milyona yükseldi. Toplamda 46 milyon yolcu taahhüt edilen garın sapma payı yüzde 64’e ulaşırken, gerçekleşen yolcu sayısı 16 milyon 822 binde kaldı. CHP Genel Başkan Yardımcısı ve Zonguldak Milletvekili Deniz Yavuzyılmaz, SÖZCÜ’ye yaptığı açıklamada, garın Kolin, Cengiz ve Limak ortaklığındaki ‘ATG Gar A.Ş.’ tarafından işletildiğini belirtti. Kamuya devri ise 2036 yılında gerçekleşecek.”Yüksek Hızlı Tren Garı, bir kara delik haline geldi. Diğer garantili projelerden farklı olarak, garanti ne olursa olsun ödeme yapılıyor ve fazla yolcu için de hazine ceplerinden para çıkıyor.” şeklinde konuştu.

Örtülü Zam Formülü

Hazine, garı kullanan ve kullanmayan her yolcu için ödeme yapıyor. Yıllık garanti edilen her yolcu için 1.5 ABD Doları artı KDV ödemesi yapılıyor, bu da yıllık 5 milyon yolcu garantisi durumunda 5 milyon yolcu başına 1.5 Dolar artı KDV anlamına geliyor. Eğer 5 milyon yolcu taahhüt edilenden fazla gelirse, her fazladan yolcu için 0.5 Dolar artı KDV ödemesi gerçekleştiriliyor.

Bir yanıt yazın

E-posta adresiniz yayınlanmayacak. Gerekli alanlar * ile işaretlenmişlerdir